Surfin' on the Eastcoast - Reisverslag uit Mooloolaba, Australië van Manon Eijkelenburg - WaarBenJij.nu Surfin' on the Eastcoast - Reisverslag uit Mooloolaba, Australië van Manon Eijkelenburg - WaarBenJij.nu

Surfin' on the Eastcoast

Blijf op de hoogte en volg Manon

22 April 2014 | Australië, Mooloolaba

Hooi hollandse paaskipjes van me!

Ik hoop dat jullie allemaal fijne paasdagen hebben gehad, ik in ieder geval wel!

Sorry.. Het is al weer veel te lang geleden dat ik jullie iets heb laten weten. Ik ben gewoon te druk om te schrijven! Maar nu heb ik lekker een avondje niks dus kan ik de hele avond typen:)

In Adelaide had ik even een dipje omdat ik niet zo goed wist waar ik daarna heen wilde. Ik wilde graag richting Alice Springs om naar Uluru met Ayers Rock te gaan, maar dit was niet zo makkelijk als ik had gehoopt. Bijna de enige mogelijkeheid om Ayers Rock te zien is met een tour. Maar alle tours waren al volgeboekt voor een week en ik wilde niet zo lang wachten.
Dus heb ik m'n plannen omgegooid en ben ik dinsdag 8 april naar Brisbane gevlogen! Dit was een zware dag want het was Jordi's verjaardag.. En het was heel zwaar daar niet bij te kunnen zijn:(

Van Brisbane ging ik in 1 keer door met de bus naar Yamba. Yamba is een klein dorpje waar eigenlijk bijna geen backpackers heen gaan omdat bijna niemand het kent. Maar al enkele mensen hadden me aangeraden om daar heen te gaan en een vriend uit Nederland werkte daar nu in het hostel! Dus dit leken mij wel genoeg redenen om daar mn trip aan de oostkust te beginnen!

Yamba was geweldig! Het voldeed aan al mn verwachtingen! Op woensdagochtend ging ik surfen met een soort surflesje die de eigenaar van het hostel gaf. Een ontzettend grappige en vlotte gast die dit echt heel leuk deed! Na me een paar keer een golf op geduwd te hebben vond ie het wel best en ging die zelf surfen, haha.
De eerste keer surfen was een hele goede ervaring voor me. Ik was namelijk best bang geworden voor hoge golven omdat de zee hier zo ontzettend krachtig is! Maar toen ik eenmaal een beetje met het surfboard overweg kon voelde ik me tijdens het surfen heel veilig in de zee!

Na een vermoeiende ochtend in het water kreeg ik met een groepje een rondleiding door Yamba gegeven door de eigenaar van het hostel(diezelfde als van het surfen). En hij was echt de beste gids ooit! Het was echt zo'n ontzettende grappige, leuke en verrassende tour!
Ik kan helaas niet vertellen waarom want dan verklap ik het grootste geheim van Yamba. Maar 1 ding kan ik je vertellen: ga naar Yamba, schrijf je in voor Shane's tour, en je hebt de tijd van je leven!

Na deze vermoeiende dag heb ik me heerlijk teruggetrokken in het hostel waar veel reizigers waren zoals ik. En ik was ontzettend blij allemaal mensen met dezelfde plannen om me heen te hebben want dat had ik hier in Australië nog niet gehad.

De volgende dag heb ik met twee Zwitserse meiden uit het hostel een surfboard gehuurd om lekker een beetje aan te kloten op de golven, en dat ging al best goed!
Terug in het hostel leerde ik steeds meer mensen kennen en ik heb in het hostel echt ontzettend genoten van de fijne sfeer! Echt iedereen was vriendelijk en leuk en allemaal ongeveer dezelfde leeftijd en reisplannen!

De volgende ochtend was ik vroeg op en zag ik dat er een nieuw meisje in mn kamer was gearriveerd. Toen we elkaar een hand gaven besefte we dat we elkaar al kenden, maar nog nooit hadden gezien!
Dit meisje had ik namelijk een mailtje gestuurd via gumtree.com toen ik opzoek was naar mensen om de great ocean road mee te doen! Toen had ze helaas al iemand anders gevonden om het mee te doen maar toen hebben we elkaar op facebook toegevoegd en vertelde zij dat ze rond april en mei de oostkust zou doen! Dus zo belandde we super toevallig bij elkaar op de kamer in Yamba!
Die middag hebben we samen op het strand gechillt en (weer) gesurft!
Ik kreeg het surfen al steeds beter door en begon het echt al heel leuk te vinden!

Na mijn sociale, gezellige en vooral chille tijd in Yamba ging ik door naar Byron Bay! Ik had hier al ontzettend veel verhalen over gehoord dus was heel benieuwd!
In Byron verbleef ik de eerste drie nachten in een hostel genaamd Arts Factory, een hele beleving opzich.
Dit hostel was niet zo maar een gebouw vol met backpackers, zoals andere hostels. Het was een heel terrein met allerlei verschillende gebouwen, huisjes, hutjes en teepee's om in te slapen. Ikzelf sliep in een hutje midden in de jungle! Daarnaast was er ook nog een camping wat meer een soort cummunity was omdat veel mensen er al jaren wonen! Echt een ongelofelijk bijzondere plek... De camping was ook het grootste rommeltje wat ik ooit heb gezien. De tenten stonden allemaal strak tegen elkaar aan op willekeurige plaatsen.
Dit hostel lag een beetje ver van het centrum wat wel jammer was, maar niet zo heel erg omdat Arts Factory gewoon een beleving op zich was. Een soort Byron Bay in Byron Bay.
Deze plek zat vol met alternatieve hippie mensen en het maakte niet uit waar en wanneer je ergens liep, je rook altijd en overal wiet.

Mijn eerste twee dagen in Byron stonden in het teken van het boeken van mijn tours voor de oostkust. Onder andere Fraser Island tour en Withsundays sailing tour. Ik was hier twee dagen mee bezig omdat ik de tours wilde die het beste bij me passen, voor de beste prijs. En dat is nog niet zo makkelijk met al die verschrikkelijke travel agencies. Maarja, uiteindelijk is het gelukt!

Na mijn dagen in Arts Factory verbleef ik nog twee nachten in een ander hostel, het enige hostel met een bed vrij. Byron stond namelijk helemaal op zn kop omdat het Bluesfest tijdens paasweekend was, één van de grootste bluesfestivals op aarde met bekende artiesten zoals John Mayer, Jack Johnson, Joss Stone en nog veeeel meer! Hierdoor groeide de stad dit weekend met 50.000 man!
Ik heb heeeeel lang getwijfeld om naar het festival te gaan en uiteindelijk heb ik toch tickets gekocht!

Dus zo ging ik op donderdag samen met een meisje die ik ontmoet had in Arts Factory op naar het Bluesfest! En we hebben samen echt een fantaaastische dag gehad! We stonden de hele tijd bij mainstage omdat daar uiteindelijk John Mayer zou komen en we vooraan wilde staan.
De muziek was de hele dag echt top en we waren echt dolgelukkig dat we deze beslissing hadden genomen om te gaan! En toen kwam aan het eind van de avond John Mayer! Het was zooo coool! We stonden vooraan helemaal uit ons dak te gaan en luidkeels mee te schreeuwen met zn nummers! Haha!

Na deze fantastische dag heb ik Byron Bay verlaten, plek van de cafeetjes, live muziek, zon, zee en strand.
Op naar de volgende plek met prachtige stranden: Coolangatta. Hier was het helaas ontzettend druk omdat het paasweekend was en één van de populairste vakantiebestemmingen voor Australiërs. Maar alsnog heb ik een heerlijke dag gehad hier!

Toen ging ik door naar dé Goldcaost! En wow... Deze plek doet me echt denken aan de spaanse Costa Brava. De kustlijn is gevuld met grote appartementengebouwen, luxe hotelketens en duizenden eetcafés, ijswinkels en fastfoodrestaurants.
Een ontzettend goede plek om rond te hangen en lekker op t strand en aan t zwembad te liggen, maar naast de mooie stranden en duizenden toeristen niet veel bijzonders te zien.
Ook van Surfers Paradise ging mijn hart niet sneller kloppen. Ik vond het wel ontzettend gaaf om deze plek te zien want het is echt een soort klein Las Vegas! Maar het barst van de toeristen en clubs en kale moderne gebouwen dus ik ben blij dat ik hier geen nacht heb doorgebracht want het is gewoon niks voor mij.

Ik heb ontzettend fijne dagen aan de goldcoast gehad maar ik had ook al weer zin om door te reizen! Dus hup, door naar Brisbane voor een nachtje.
Ik bleef maar 1 nachtje in Brisbane omdat ik niet van steden hou en al voor 4 uur in Brisbane was geweest twee weken geleden en eigenlijk al t gevoel had dat ik alles had gezien.
Dit bleek overigens niet waar te zijn want ik ben vandaag door Brisbane gelopen en er waren nog wel interessante dingen te zien.
Naar mijn mening heeft Brisbane op het gebied van architectuur het mooiste park wat ik ooit gezien heb! Southbank is een plek aan de andere kant van de rivier waar ze een park hebben gemaakt met een aangelegd strandje waar mensen lekker kunnen chillen op het zand, gras of in het water! Dit hele park is zo ontzettend mooi ontworpen! Alles klopte gewoon.. De wandelpaden, de gebouwen, de sfeer, de planten, de grasperken, de bankjes, het uitzicht over de rivier, de combi tussen gezelligheid en rust, het strandje... Echt fantastisch. Mijn complimenten aan de architect, wie het dan ook mag zijn.

En na deze kort maar krachtige stadswandeling begeleid door me, myself and I heb ik de bus gepakt naar Mooloolaba! Haha, leuke naam he? Ik wilde eigenlijk naar Noosa maar helaas is alles volgeboekt dus heb ik nu een extra tussenstop, wat helemaal geen straf is want deze plen hadden mensen ook aan me aangeraden! Dus zo kom ik toevallig toch ook nog in dit dorpje!
Ik kan jullie jammer genoeg nog niet vertellen hoe het is want ik heb nog niks gezien behalve m'n hostel (en de macdonalds en domino's pizza die allebei veel te dichtbij het hostel zitten!).

Morgen ga ik lekker aan het strand liggen en in de middag pak ik de bus naar Noosa! Ben benieuwd!

Hier aan de oostkust heb ik het wel heel erg leuk omdat er zo ontzettend veel mensen zijn die zo reizen zoals ik. Maar er is niet zoveel te zien en te doen, behalve op t strand liggen en surfen. Dus dat is dan ook wat ik hier voornamelijk doe.. Op het strand liggen chillen en een beetje surfen!
Komend weekend heb ik mijn 3 daagse tour op Fraser Island waar ik heel erg naar uitkijk want ik heb hier al heeel veel positieve verhalen over gehoord! Ik ga dit met een Nederlands meisje doen die ik in Byron Bay heb ontmoet! Dus zo heb ik gelukkig een Dutchy om me heen met koningsdag!

Dit waren mijn avonturen van de afgelopen twee weken! Ik heb wel opgemerkt dat ik 1 van de weinige 19 jarige meisje ben die in haar eentje hier reist zonder contacten te hebben in Australië! Wat ik wel heel cool vind want ik dacht dat iedereen het deed maar ik ben dus eigenlijk wel heel dapper, hihi:)

Ik denk wel aan jullie hoor! Deze reis zet me veel aan het denken en heeft me doen beseffen dat vrienden en familie super belangrijk zijn!

Dus heel veel groetjes! Ik hoop day de zomer in Nederland lekker snel komt! Als je me wilt bereiken kun je altijd appen naar +61424610507! (Ik weet ook niet wat er is gebeurd.. Ik besefte me gister opeens dat ik mn whatapp eerst zo had ingesteld dat ik nog gewoon mn nederlandse nummer had... Maar helaas, er is blijkbaar iets veranderd nu)

Doeggg! Dikke knufs en kus!

  • 22 April 2014 - 12:22

    Nienke Westra:

    Leuk om te lezen Nonnie! Geniet nog van de heeerlijke tijd daar! :)

  • 22 April 2014 - 15:41

    Koen Van Eijkelenburg:

    nou kleintje,

    het klinkt allemaal wel alsof je je wel vermaakt. we hebben gister met pasen bij moeders een port uit jou geboortejaar gedronken bij het kaasplankje, zo was je er toch nog een beetje bij! verder hebben we veel gezelschapsspelletjes gespeeld en daarmee missen we je natuurlijk zoiezo! veel plezier met koningsdag enzo, ik ben vergeten iets in te plannen dus je hebt vast meer te doen dan ik! have fun en het blijft leuk je verhalen te lezen.

  • 23 April 2014 - 17:05

    Oma, Geldrop:

    Manon,

    Wat vind ik je een stoere meid om, veelal in je eentje, zoveel te ondernemen.
    Het is wel genieten van alles wat je ziet en meemaakt!
    Heel fijn dat je ons zo op de hoogte houdt van al je belevenissen.
    Heb nog een fijne tijd tijdens je trip en kom daarna weer goed thuis.

    Veel liefs en alle goeds van oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

De komende vier maanden ga ik voor het eerst een grote reis maken, alleen. Het afgelopen halfjaar heb ik hard gewerkt en gespaard om deze droom waar te kunnen maken. Op zaterdag 8 februari vlieg ik met mijn vader naar Hong Kong waar hij mij vervolgens uitzwaait en ik verder vlieg naar Auckland, Nieuw Zeeland. Ik vlieg IPB (indien plaats beschikbaar), dus het is nog maar de vraag of ik meteen op t vliegtuig naar Auckland meekom. Maar als alles loopt als gepland, kom ik maandagochtend 10 februari in Auckland aan. Mijn reis begint dus op het noordereiland van Nieuw Zeeland. Vervolgens ga ik met de boot naar het Zuidereiland waar ik een rondje maak over het hele eiland. Wanneer ik alles heb gezien wat ik wilde dan vlieg ik naar Australië waar ik 3 maanden rond zal reizen. Met dit profiel, manondownunder2014, zal ik mijn vrienden, kennissen en familie op de hoogte houden van alle ups en downs (hopelijk vooral heel veel ups!) tijdens mijn reis!

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 6590

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 08 Juni 2014

Op bezoek bij Kiwi's en aboriginals

Landen bezocht: