Eilandjes hoppen - Reisverslag uit Townsville, Australië van Manon Eijkelenburg - WaarBenJij.nu Eilandjes hoppen - Reisverslag uit Townsville, Australië van Manon Eijkelenburg - WaarBenJij.nu

Eilandjes hoppen

Blijf op de hoogte en volg Manon

07 Mei 2014 | Australië, Townsville

Hi folks!

Het is alweer mei!! De tijd gaat zo ontzettend snel..
Een paar weken geleden heb ik jullie laten weten dat ik in de wereldstad genaamd Mooloolaba zat voor 1 nachtje. Deze plek was zo ontzettend klein dat er helemaal niks te beleven viel. Maar ik heb me toch prima vermaakt met een aantal mensen van mijn hostel. Er was maar 1 hostel in Mooloolaba, en dit hostel was heel leuk omdat het was gebouwd in en L-vorm met een zwembad in het midden en een gezamelijke ruimte die heel open was. En elke verdieping had zijn eigen keuken en chillruimte. Ik heb mijn dagje in Mooloolaba aan het strand doorgebracht met enkele mensen van m'n hostel. Omdat we gratis surfboards konden lenen in het hostel hadden we allemaal een surfboard meegenomen en gingen we proberen wat golven te pakken. Maar dit ging helaas niet zo soepel omdat er bijna geen golven waren. Dus heb ik het na een tijdje maar opgegeven en ben gaan zonnen tot het moment dat ik terug naar het hostel moest omdat ik 's middags de bus naar Noosa pakte.

Noosa... De plek waar iedereen dol enthousiast over was... Ik werd er eerlijk gezegd niet warm of koud van. Het kan eraan liggen dat pasen nog niet lang geleden was er dat er nog steeds heel veel Australische toeristen waren en relatief weinig backpackers, maar ik had verwacht dat er veel meer te doen zou zijn behalve aan het strand hangen.
Ik vond Noosa wel echt een fantastische vakantieplek omdat er overal water is en veel mensen rondvaren in bootjes enzo. Het deed me een beetje denken aan de loodsrechtse plassen, alleen dan in Australië, haha.
In Noosa is een wandeling die van het centrum naar een uitkijkpunt op rotsen loopt, echt super mooi! Het was supeeer warm op de dag dat ik deze wandeling ging doen dus ik zweette als een otter, maar kon er nog wel van genieten. Onderweg heb ik een paar keer gestopt om op rotsen te zitten en even voor me uit te staren over de oceaan. Ik heb zelf nog luidkeels gezongen omdat niemand me kon horen en dat vond ik wel leuk haha!
Uiteindelijk kwam ik bij het eindpunt aan waar super mooi uitzicht was omdat het een punt was met super steile rotsen uit de zee en dit was best wel heel erg indrukewekkend omdat het dus heel diep was als je naar beneden keek. En toen ik naar beneden keek zag ik zeeschildpadjes in het water! En ik ben dus echt een zeeschildpaddenfreak heb ik ontdekt, dus mijn dag was weer helemaal goed!
Na deze wandeling was ik helemaal terug naar mijn hostel gelopen wat best ver was want het lag aardig uit het centrum. En voor ik naar mijn hostel ging wilde ik eerst nog eten kopen dus moest eerst nog langs de supermarkt. Uiteindelijk dus 20 km gelopen deze dag, terwijl ik de dag ervoor in Mooloolaba had gehardloopt dus ik had al zieke spierpijn. Maar het was het zeker waard allemaal! Haha!
Ik had twee dagen in Noosa maar mijn tweede dag heb ik bijna niks gedaan omdat er niks te doen viel. Dus ging ik door naar de volgende plek: Hervey Bay!

Toen ik de bus instapte zag ik Rebecca zitten, het Nederlandse meisje waarmee ik mijn tour naar Fraser Island ging doen! Dus in de bus konde we alvast lekker bijkletsen en dat was super gezellig!
We kwamen 's avonds rond 9 uur in het hostel aan wat bestond uit allemaal appartementengebouwtjes met een boven en beneden verdieping en ieder zijn eigen keuken en gezamelijke ruimte.
Rebecca en ik werden warm onthaald door een groep half aangeschoten mensen die blijkbaar net hun Fraser Island tour hadden gedaan en nu bezig waren met hun afterparty. Eén groot gekkenhuis in ons appartementengebouwtje dus met allemaal duitsers die trots waren op enkele vulgaire Nederlandse woorden die ze hadden geleerd. Wij hadden ontzettend lang in de bus gezeten en waren aardig gaar dus hebben het niet laat gemaakt.
De volgende dag hebben we een beetje door Hervey Bay gelopen maar er was niet veel te beleven. We hebben wel echt ontzettend leuk gepraat en veel gelachen dus ik was blij dat ik met Rebecca naar Fraser Island ging! Deze dag was trouwens koningsdag maar daar hadden wij dus niks aan gedaan. Hopelijk hebben jullie allemaal wel lekker feest gevierd, ik zag al veel leuke foto's voorbij komen op facebook!

Zondag de 27ste moesten we vroeg uitchecken en onze spullen in de 4 4WD gooien die voor ons klaarstonden om mee naar Fraser Island te vertrekken. Rebecca en ik klommen bij de gids in de auto omdat alle andere auto's al vol zaten. We zaten met enkele duitse jongens in de auto waar niet zoveel uit kwam en met 1 engelse gast die wel aardig en gezellig was.
Op de ferry van het vaste land naar Fraser Island hebben we schildpadden(WIEHH) en dolfijnen gespot dus onze trip begon goed!
Ik was heel verbaasd door het landschap of Fraser Island want omdat het het grootste zandeiland op aarde is verwachte ik eigenlijk dat het allemaal alleen uit zand zou bestaan, maar de eerste twee uur dat we over Fraser reden waren we continue in een bos!
Nadat we een uur of twee door het bos over hobbelige zandpaden hadden gereden kwamen we bij een prachtig meer aan waar we een tijdje gingen chillen en onze sieraden op konden poetsen met het zand. Het zand is hier zo fijn dat ze zeggen dat je je sieraden ermee op kan poetsen en dat ze dan weer super mooi glimmen. Ook zaten er bepaalde kruiden in het water waardoor het water heel goed is voor je huid. En daarnaast kon je ook nog je haar, huid en zelf je tanden scrubben met het zand en het verzorgende water en dit alles zou voor een schoon en zacht resultaat moeten zorgen! Dit heb ik uiteraard allemaal (behalve de tanden) geprobeerd!
Dus na onze natuurlijke schoonheidsbehandeling en een goede lunch kropen we weer in onze jeeps op naar het volgende meer wat tussen een bos en zandduinen lag en waar visjes in in zwemmen die de dode huidcellen van je voeten eten, nog een schoonheidsbehandeling dus!
Ook hier hebben we weer een tijdje gechillt totdat de zon onder ging en te koud werd, toen gingen we terug naar de jeeps waarin we naar ons kamp voor de nacht reden.
We overnachtte in tenten die een soort van permanent opgezet waren voor mensen die deze tours doen. Deze tenten stonden in een halve cirkel opgesteld en in het midden was een overdekt stuk met tafels en een keukentje op wielen. Allemaal erg primitief maar daar houd ik van!
Naar de wc gaan was het grootste avontuur want er konden dingo's rond de tenten lopen. Dingo's zijn wilde honden die in Australë leven en in het verleden hebben dingo's wel is mensen aangevallen, dus daarom is iedereen nu bang voor dingo's en vinden de Auzzi's het ook alleen maar leuk om je extra bang te maken. Dus elke keer als we naar de wc wilde moesten we een dingostick meenemen (een ijzeren paal) voor het geval we aangevallen zouden worden door een dingo en we hem een klap moesten verkopen. En je mocht nooit alleen gaan plassen, je moest altijd een plasbuddy hebben! Dus dit was wel een avontuur. Vooral als je zoals ik aardig bang bent in het donker en dan in de duinen in het donker moet gaan plassen terwijl er elk moment een dingo langs kan lopen. Geen heel chill idee...

De tweede dag stonden we op en begon het al snel met regenen. Dit hield vervolgens ook de hele dag niet meer op:( Maar ook dit was wel weer avontuurlijk want we zaten niet meer bij de gids in de auto maar bij iemand anders die een onervaren bestuurder was, en dit maakte het toch nog net wel iets spannender! Zeker toen we op een gegeven moment over het strand reden en het zo ontzettend hard stromden en ontweerden en bliksemden dat we helemaal niks meer konden zien! Alles was grijs, de lucht en het strand! Dus daar reden we dan, vier auto's in een rijtje met onervaren bestuurders en wij met z'n achten in een auto terwijl het buiten als een malle tekeer ging! Ja dat was wel cool.. Maar ook heel erg jammer want daardoor hebben we enkele hoogtepunten van Fraser moeten missen.
Daarnaast vertelde de gids dat er een grote kans was dat ons kamp aan het drijven was tegen de tijd dat we terug kwamen. Dus ik was me al helemaal zorgen aan het maken over al mijn spullen in de tent. Maar gelukkig viel het allemaal mee en waren er wel een paar tenten die best nat waren geworden maar ook veel tenten waren bijna helemaal droog, waaronder die van ons.
Die middag heb ik een middagdutje gedaan en toen ik wakker werd rond 7 uur was het al donker en net toen ik mijn tent uit wilde stappen liep er een dingo langs, vlak voor mijn neus! Dus ik kruip snel terug mijn tent in en doe de rits dicht en druk mijn hoofd tegen het tentdoek om te checken of de kust veilig was om te gaan, maar nee hoor, binnen 5 seconden kwamen er nog twee dingo's langslopen. Uiteindelijk ben ik uit mijn tent weten te ontsnappen maar dit was wel even spannend, hihi!

De laatste dag op Fraser hebben we het beroemde lake Mckenzie bezocht, wat heel erg mooi was maar als de zon had geschenen dan hadden we er denk ik wel wat meer van kunnen genieten want het was nu een beetje te koud om een duik te nemen. Het mooie aan dit meer was dat het water super mooi lichtblauw is, vooral de eerste paar meters vanaf het strand, en het strand is super mooi wit met heel fijn zand!

Rebeccan en ik waren een beetje teleurgesteld bij onze groep want heel veel mensen waren in koppels aan het reizen dus de groep kwam niet echt los. Alleen toen we na terugkomst in het hostel met z'n alle pizza gingen bestellen was het wel oppeens super gezellig en leek iedereen losgekomen te zijn! Een beetje te laat eigenlijk...
Diezelfde avond heb ik mijn bus naar Airlie beach gepakt omdat het dinsdag was en ik op donderdag op een zeiltour ging in Arilie beach!

Na heerlijk geslapen te hebben in de nachtbus kwam ik de volgende ochtend aan in Airlie beach, een dorp waarvan het centrum uit 1 straat bestaat maar waar het ontzettend leeft van de backpackers omdat dit de enige plek is waar alle boten richting de whitsundays vertrekken.
Toen ik op donderdagochtend ging uitchecken in mijn hostel liep ik plotseling Tim tegen het lijf! De jongen waarmee ik in Nieuw Zeeland ben begonnen met reizen voor een paar dagen! Hij was ook aan het uitchecken en we ontdekte dat we die middag op dezelfde boot richting de whitsundays gingen, echt super toevallig!

Dus zo gingen we donderdagmiddag op de Tongarra, een catamaran voor ongeveer 25 man. Bij het verzamelen had ik meteen al leuke gesprekken met andere meiden die ook op de Tongarra gingen, dus ik had een goed voorgevoel over de groep.
Deze tour was fantastisch... de groep was leuk, de omgeving was prachtig, de crew was geweldig en het weer was perfect!
De eerste dag begonnen we met varen rond 4 uur 's middags richting de baai waar we gingen liggen om te overnachten. We hadden heerlijk avondeten op de boot met vis van de bbq en salade en gestampte aardappels, echte luxe voor een backpacker.
En toen de avond viel bouwden de twee crewleden een soort tent over het dek, waardoor we met z'n alle op het dek van de boot konden slapen zonder te bevriezen.

De volgende ochtend werd ik wakker bij het eerste ochtendlicht, rond 5 uur. Ik wandelde een beetje over de boot en iedereen was nog aan het slapen dus het was super rustig en stil op en rond de boot. Behalve dan het geluid van de schildpadden die ongeveer elke 10 seconden boven water kwamen om ademen te halen. We waren namelijk in een baai waar super veel schildpadden zwommen, en in de ochtend was de beste kans om ze te zien! En ik heb ze gezien hoor, een stuk of 30!

Na het onbijt werden we met een rubber bootje naar de waterkant gebracht waar we vervolgens een stukje over het eiland konden lopen over een pad wat ons naar whitehaven beach leidde.
Whitehaven beach is in de top 10 van mooiste stranden de wereld en heeft ooit de nummer 2 plek weten te bereiken. Een prach tig wit strand met super blauw water dus, waar we twee uur de tijd hadden om foto's te maken en opnieuw onze sieraden en lichamen te scrubben met het fijne zand.
Die middag konden we lekker op het dek van de boot chillen terwijl we naar een plek aan het varen waren waar we gingen snorkelen.
Ik vond het snorkelen een beetje tegenvallen, er waren wel heel veel mooie gekleurde vissen maar het water was niet zo helder als ik had verwacht en ik heb helaas geen schildpadden, haaien of roggen gezien.
Na nog een nacht en dag op de boot kwamen we terug in Airlie beach. De groep was ontzettend hecht geworden en de meesten ga ik weer terug zien in Cairns!
Toen ik van de boot af kwam vroeg onze schipper of iemand zich een beetje blut voelde en wel geld wil verdienen door een boot schoon te maken. Verderop in de haven was een vriend van hem op een boot die hij eigenlijk moest schoonmaken maar hij te brak dus wilde iemand wel 100 dollar geven om het klusje voor hem te doen. Dit aanbod kon ik natuurlijk niet afslaan, dat begrijpen jullie ook wel, dus heb ik 2 uurtjes een boot gepoetst en hiermee 100 dollar verdient!

Ik kwam zaterdag van de boot af en heb nog een paar dagen in Airlie beach gechillt omdat ik het echt een hele leuke plek vond om gewoon lekker een beetje rond te hangen. Het is een hele kleine plek maar het leeft wel, er zijn veel backpackers en leuke bars met live muziek en er is een best grote lagoon waar iedereen elke dag aan het chillen was en waar je lekker in kon zwemmen. Soort henschotermeer, alleen dan 1000 keer zo klein en in Airlie beach, haha.
Eergister kwam ik er achter dat mijn oom, de broer van mijn moeder, tot eind mei in Townsville zit! En ik was eigenlijk van plan om in 1 keer door naar Cairns te gaan samen met Rebecca, maar Townsville ligt tussen Airlie beach en Cairns dus heb ik mijn oom een berichtje gestuurd om te vragen of hij het misschien leuk vond om af te spreken. Hier reageerde hij heel enthousiast op en zei dat ik wel een paar nachten bij hem kon logeren en dan kon hij mij de omgeving laten zien en laten zien waar hij met mijn tante en neefje en nichtje heeft gewoond een paar jaar geleden. Echt super leuk!
Dus vandaag ben ik bij hem aangekomen en het was alweer een aantal jaar geleden dtat ik hem had gezien dus ik vind het ontzettend leuk om bij te praten. Hij heeft me al laten zien waar hij werkt en waar hij heeft gewoond en waar de kids naar school gingen enzo, en ik vind het allemaal echt fantastisch om te zien! Ik kan bijna niet geloven dat ik nu oppeens toevallig op de plek ben waar hij twee jaar heeft gewoond met z'n gezin! Dus ik blijf hier nog in ieder geval tot het weekend en dan ga ik zaterdag met hem naar Magnetic Island, wat hier voor de kust ligt, en misschien overnacht ik daar dan en dan pak ik zondag de bus naar de volgende bestemming. WAT EEN PLAN! Ik heb nog nooit zover vooruit gepland joh!

Dus alles gaat super goed hier! Ik bevind me nu lekker in een huisje met een tweepersoonsbed en een laptop en een normale keuken en zachte handdoeken en een wasmachine waar ik morgen lekker al m'n kleren in ga wassen en nog veeeel meer dingen die normaal heel normaal zijn maar die ik allemaal stiekem wel een beetje mis! Nu alleen Jordi nog en ik ben helemaal gelukkig!

Ik ga nu maar snel slapen want ik ben moe geworden en verheug me op het bed, haha.

Doegg!!
Groetjes aan iedereen!<3 denk aan jullie
XXX

ps. sorry voor spelfouten ik heb geen zin om het terug te lezen en te checken want ik ben moe.
laterrrrr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

De komende vier maanden ga ik voor het eerst een grote reis maken, alleen. Het afgelopen halfjaar heb ik hard gewerkt en gespaard om deze droom waar te kunnen maken. Op zaterdag 8 februari vlieg ik met mijn vader naar Hong Kong waar hij mij vervolgens uitzwaait en ik verder vlieg naar Auckland, Nieuw Zeeland. Ik vlieg IPB (indien plaats beschikbaar), dus het is nog maar de vraag of ik meteen op t vliegtuig naar Auckland meekom. Maar als alles loopt als gepland, kom ik maandagochtend 10 februari in Auckland aan. Mijn reis begint dus op het noordereiland van Nieuw Zeeland. Vervolgens ga ik met de boot naar het Zuidereiland waar ik een rondje maak over het hele eiland. Wanneer ik alles heb gezien wat ik wilde dan vlieg ik naar Australië waar ik 3 maanden rond zal reizen. Met dit profiel, manondownunder2014, zal ik mijn vrienden, kennissen en familie op de hoogte houden van alle ups en downs (hopelijk vooral heel veel ups!) tijdens mijn reis!

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 6597

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 08 Juni 2014

Op bezoek bij Kiwi's en aboriginals

Landen bezocht: