Camping adventure and deep south - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Manon Eijkelenburg - WaarBenJij.nu Camping adventure and deep south - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Manon Eijkelenburg - WaarBenJij.nu

Camping adventure and deep south

Blijf op de hoogte en volg Manon

14 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Hee dutchies!

Oke ik moet ff een knop omschakelen om in het Nederlands te schrijven. Heb al een hele tijd geen Nederlands meer gepraat omdat ik nog steeds met Elli reis en alleen Engels praat.
Het is een tijd geleden dat ik een blog heb geschreven, maar het voelt als een paar dagen want de tijd gaat zo ontzettend snel!
Ik was gebleven bij het Abel Tasman national park. Even wat achtergrond info: Abel Tasman is een Nederlander(jeej!) en de man die als eerste met zijn vloot Nieuw Zeeland bereikte in het gebied wat nu Abel Tasman national park heet. Hij is degene die Nieuw Zeeland ontdekte maar hij heeft nooit een voet op het land gezet omdat hij bang was voor de officiële inwoners van Nieuw Zeeland: de Maori's. Dus nu is captain James Cook uit Groot Brittannië dé ontdekker van Nieuw Zeeland omdat hij wel durfde om aan land te gaan. Maar dit was twee jaar nadat Abel Tasman daar was. Best indrukwekkend vond ik!

Gelukkig waren we veilig aangekomen met de kapotte bus. Ik had me opgegeven voor een dag kajakken met een overnachting in het national park, maar ik had geen idee wat me te wachten stond. 'S morgens werden we met een groepje opgepikt om richting de beginplek van de kajaktour te gaan, en al snel bleek dat ik de enige was die ging overnachten in het park...
Het kajakken was GEWELDIG! We gingen langs de kust, en het water was zo ontzettend blauw! En de stranden waren zo prachtig, maar er was niemand te bekennen! Echt fantastisch hoe alles zo mooi was maar tegelijkertijd ook zo rustig en afgelegen, echt een paradijs!
Tijdens het kajakken lang de kust stootte we onze neuzen van de kajakken opeens bijna tegen de neuzen van super schattige zeehondjes! En ze waren ontzettend speels want ze zwommen met ons mee en waren ontzettend aan het uitsloven met allemaal trucjes en 'dansjes'. Na het kajakken met de zeehondjes gingen we door naar onze lunchplek: een afgelegen strand in een baai, met aan de ene kant uitzicht op het national park en aan de andere kant uitzicht over de zee, echt een paradijs. Het was heel cool dat onze gids ons naar zulke afgelegen plekken bracht en we waren een best goede sportieve groep dus we konden veel zien in weinig tijd. Na de lunch gingen we wat verder de zee op om meer wind te vangen. Waarom wind? Nou, de gids had een groot zeil meegenomen waarmee we stuk gingen zeilen door onze 4 kajaks strak naast elkaar te leggen. En we gingen echt super snel! Rond deze tijd was het al bijna het eind van de kajaktour maar ik had nog steeds geen idee waar en hoe ik mijn nacht door ging brengen. Uiteindelijk werden we bij het eindpunt opgepikt door een watertaxi en werd ik een paar strandjes verder gedropt op een strand met een camping en lodges, en met mn tent... Op het moment dat ik van de watertaxi af ging regende het en baalde ik heel erg omdat ik het super koud had en totaal niet goed voorbereid was op een primitieve camping en kamperen in mn uppie. Maarja.. Ik ging er maar het beste van maken en snel mn tent opzetten nu het nog licht was. Tijdens het opzetten was ik heel blij dat ik als kind soms voor de lol in de achtertuin heb gekampeerd, want de kennis die ik toen heb opgedaan kwam nu wel van pas. De rest van de avond voelde echt als overleven.. Ik had het super koud, en ik had rijst en broccoli bij me maar niks om het in of mee te koken. Dus helaas, mijn avondeten waren twee boterhammen, een beetje fruit en een snicker. De rest van mijn eten moest ik bewaren voor de volgende ochtend. Ik moest namelijk in mijn eentje de volgende ochtend door het national park terug naar de beginplek van het kajakken lopen. En zij zouden mij dan naar mijn hostel een dorp verderop brengen, vóór half 11 's ochtend want ik moest de kiwibus naar de volgende stad hebben om half 11! Stress dus!!
Ik verveelde me zo erg in mn tent dat ik maar ging slapen om 6 uur 's middags. Ik kon immers geen candycrush spelen want moest de batterij van mijn telefoon sparen want had de volgende een wekker nodig! Koen, wederom heel erg bedankt voor je accu! Hij is al meerdere malen heel goed van pas gekomen (zoals deze avond)!! Na de nacht overleefd te hebben met veel klappertanden ging mijn wekker om 6 uur 's ochtends en moest ik mijn tent afbreken in het donker want de zon was nog niet op. Ik had gelukkig een kaart gekregen van de mensen van de kajakorganisatie dus ik wist de naam van de stad waar ik heen moest lopen. Na een beetje rondjes gelopen te hebben op zoek naar een bordje die me de weg ging wijzen vond ik er één! Maar shit, het bord zei 4,5 uur lopen.. En ik had maar 3 uur.. Snel lopen dus. De wandeling was prachtig! Ik was hardop aan het zingen tijdens het lopen en ontzettend aan het genieten van de opkomende zon en het práchtige uitzicht over de kustlijn met wilde rotsen die uit de oceaan staken. Dankzij de borden kwam ik er al snel achter dat ik tijd aan het inhalen was en dat ik zeker op tijd zou komen. Dus ik kwam na 2,5 uur lopen ruim op tijd aan bij de kajakorganisatie.
Dus al met al was dit het grootste avontuur wat ik heb meegemaakt in mijn leven. Maar het was echt fantastisch om te doen! Ik zal niet snel nog een keer in m'n uppie door een national park lopen tijdens zonsopkomst, maar het was een super gave ervaring!

Met de hele kiwibus reden we door naar Westport. Die avond hadden we pancake party want iemand had het geweldige idee om 5 euro in te leggen en dan met z'n alle pannenkoeken te bakken met de meest geweldige toppings(aardbeien, citroen, suiker, kaneel, perzikken, ijs, slagroom, nutella, maple sirop, bananen)!! Dus dat was SMULLEN!
Na de pancake party gingen we met de hele bus naar het strand om een huge kampvuur te maken!

De volgende dag vertrokken we naar Franz Josef, een klein dorp bekend om de Franz Josef glatsjer. De weg naar Franz Josef was echt prachtig! De westkust staat bekend om de ruige kustlijn en ontzettend groene natuur. Dus over een weg met aan de ene kant groene bergen en bossen en aan de andere kant de ruige kust reden we in zuidelijke richting.
In Franz Josef ben ik twee nachten gebleven maar heb niet zoveel uitgevoerd. Ik heb een wandeling naar de gletsjer gemaakt wat heel bijzonder was want je loopt door een bos en ziet in de verte de gletsjer tussen de bomen verschijnen.
Verder heb ik een beetje gechillt in de jacuzzi bij het hostel:)

Na Franz Josef gingen we door richting Queenstown via Wanaka. Wanaka is een erg leuk dorp aan een meer, maar we kwamen aan om 6 uur 's middags toen het regende en vertrokken de volgende ochtend om 10 uur, dus naast mijn hardloopje langs het meer en de binnenkant van de freewifi phoneboot heb ik niet veel gezien daar.
Dusss Queenstown, de stad waar de hele kiwibus naar uitkeek omdat het uitgaansleven zo geweldig schijnt te zijn. De hele bus verbleef in hetzelfde hostel, Nomads, waar diner en ontbijt is inbegrepen in de prijs. Het avondeten de eerste avond was ongeveer 1/6e van wat ik normaal eet dus de mcdonalds heeft goed aan mij verdient die nacht. De tweede avond was een gratis bbq en daar ben ik na mijn eerste burger gewoon nog een keer in de rij gaan staan, hehe.

Na Queenstown gingen Elli en ik in de bottum bus richting het zuiden. Dit is niet een hele populaire route maar Elli en ik wilde het toch graag gezien hebben. En het is maar goed dat ik er geen hele hoge verwachtingen van had want het was niet heel bijzonder. Onze eerste nacht was in Dunedin, een studentenstad aan de oostkust wat echt ontzettend op Schotland omdat de Schotten daar ooit hebben gezeten.
De volgende dag reden we door naar Invercargil, de meest zuidelijke stad op aarde! Op onze weg naar Invercargil hadden we een stop bij een strand waar allemaal zeeleeuwen lagen te chillen en we mochten gewoon over dat strand lopen! Dus heb ik op ongeveer 2 meter afstand een chillende zeeleeuw mogen aanschouwen!
Wat ik echt ontzettend cool vind aan Nieuw Zeeland is dat de inwoners heel open staan voor toeristen maar niet proberen aan alles geld te verdienen. Dus dat ze geen hekken plaatsen om dingen zoals dit strand of het strand met de hot water pools in het noorden en geld vragen voor een ticket. Je betaald hier echt alleen voor de tours die je boekt, niet om de natuur te zien en beleven.

Nu zijn Elli en ik lekker aan het relaxen in een vakantiedorpje genaamd Te Anau vlakbij een toeristisch hoogtepunt met de naam Milford Sound. Milford Sound is een fjord en grenst aan een heel mooi national park met super ruige bergen, erg indrukwekkend. Eergisteren hebben Elli en ik de tour door Milford sound gedaan met de kiwibus. Mijn verwachtingen waren erg hoog door iedereen die ik al heb gesproken, en ik moet zeggen dat het daarom een beetje tegen viel. Het is heel erg mooi, maar normaal zijn er heel veel watervallen en super blauw water. Maar tijdens onze tour was het bewolkt en het heeft al een tijd niet geregend dus er waren bijna geen watervallen. Maar ik ben heel erg blij dat ik het gezien heb. En we hadden geluk, want er was een hele groep dolfijnen! Dus dat was een bonus!:)

Elli en ik zijn nu lekker aan het chillen aan het meer Te Anau. En we verblijven in een hostel in een kamer met uitzicht op het meer! Dus we genieten nu ontzettend van de rust hier!
En het voelt nog beter om het feit dat dit geen officiële overnachting van kiwi is, dus we zijn de enige twee die hier van de bus af zijn gegaan en op eigen initiatief hier overnachten. Een van de beslissingen van de reis tot nu toe!

Morgen gaan we terug naar Queenstown voor drie nachten, daarna twee nachten bij Lake Takepo, dan 1 nachtje in Christchurch en dan vlieg ik de 21ste van Christchurch naar Sydney! Wiehoee! Het einde van mn reis in Nieuw Zeeland is dus in zicht... Het is snel gegaan..

Heel veel liefs en kusjes uit het relaxte en mooie Nieuw Zeeland! En geniet van het weer daar, haha! Ik en blij voor jullie dat het lekker weer is!

  • 20 Maart 2014 - 17:55

    M. Schouten (oma Geldrop):

    Hallo Manon,

    Wat geniet ik van je reiservaringen; maar bovendien ben ik supertrots op wat jij allemaal
    onderneemt en durft.
    Geniet nog enkele dagen in Nieuw Zeeland voordat je over enkele dagen naar Australie
    vertrekt.
    Ook daar wens ik je veel avontuurlijke momenten en veel moois!

    Groeten van Peter en veel liefs van oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

De komende vier maanden ga ik voor het eerst een grote reis maken, alleen. Het afgelopen halfjaar heb ik hard gewerkt en gespaard om deze droom waar te kunnen maken. Op zaterdag 8 februari vlieg ik met mijn vader naar Hong Kong waar hij mij vervolgens uitzwaait en ik verder vlieg naar Auckland, Nieuw Zeeland. Ik vlieg IPB (indien plaats beschikbaar), dus het is nog maar de vraag of ik meteen op t vliegtuig naar Auckland meekom. Maar als alles loopt als gepland, kom ik maandagochtend 10 februari in Auckland aan. Mijn reis begint dus op het noordereiland van Nieuw Zeeland. Vervolgens ga ik met de boot naar het Zuidereiland waar ik een rondje maak over het hele eiland. Wanneer ik alles heb gezien wat ik wilde dan vlieg ik naar Australië waar ik 3 maanden rond zal reizen. Met dit profiel, manondownunder2014, zal ik mijn vrienden, kennissen en familie op de hoogte houden van alle ups en downs (hopelijk vooral heel veel ups!) tijdens mijn reis!

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 6613

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 08 Juni 2014

Op bezoek bij Kiwi's en aboriginals

Landen bezocht: